aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Wednesday, July 30, 2008

muhasabah diri (1)

n3 ni aku tujukan buat 'seseorg' dan insan yg mempunyai perasaan yg seangkatan dgnnya. Camner nk start yer.. ?

okey, setiap insan di muka bumi ini dicipta olehNYA sebaik2 kejadian. Tiada ibubapa yg inginkan zuriat mereka tidak berjaya dlm hidup. Tiada abg, kakak, & sedara mara yg inginkan adik2 atau ank buah mereka gagal dlm kehidupan!....begitulah eratnyer hubungan kekeluargaan...namun masih ader insan yg tak tahu menilai sejauh mana ikatan kekeluargaan ini..Untuk manusia lain yg tiada kaitan family langsung, kita sanggup mendengar sgla mslh, dan penderitaannya tp knpa tidak kpda insan sedarah dan sedaging kita?? Mulia sgt kah kita utk menghukum seseorang sdgkan kita sendiri pun terumbang ambing? Bagus sgt kah kita utk menentukan maner jalan yg harus dipilih oleh seseorg itu? Nilai la balik, tidak semua org bernasib baik mcm kita..dan tidak semua org terpilih utk berjaya. Mungkin suatu hari nti kita akan menjadi seperti 'insan' yg malang itu.....oleh itu, tidak salah dan langsung tidak berdosa sekiranya kita memberi ruang utk 'insan' malang itu..Jangan lagi di toleh kebelakang dgn kesilapan2 yg tlh 'insan' itu lakukan.......kita manusia terpelajar,mustahil tdk pnh mendengar ungkapan "manusia tdk pnh lari dr melakukan kesilapan"...Jgn la kita terlalu ego, sombong dan berlagak....tiada apa yg nk dibanggakan kerana dunia ini hanya sementara utk kita semua..!

mungkin aper yg nk disampaikan di sini, terlalu umum....penuh tanda tanya...aku cuma meluahkan aper yg terbuku di hati, aper yg ader pada pemerhatianku...tidak bermaksud utk menghukum, mengutuk dan menilai insan lain.....sesungguhnya yg baik itu adalah dari NYA, dan yg buruk itu adalah dr kekurangan diri sendri...

1 comment:

M4M4 MY4 said...

saya suka part "mungkin suatu hari nti kita akan menjadi seperti 'insan' yg malang itu.....oleh itu, tidak salah dan langsung tidak berdosa sekiranya kita memberi ruang utk 'insan' malang itu..Jangan lagi di toleh kebelakang dgn kesilapan2 yg tlh 'insan' itu lakukan.... kerana ada kisah juga disebalik itu yg susah di citerkan pada seme..

re = memang susah carik parking kat situ.. tempat pun open.. tapi lontongnye fuh mabeles hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...