aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Monday, July 7, 2008

Qimi + spender

betul pesanan org2 tua...melayan kerenah ank perlu kesabaran yg tinggi, perlu lebih cekal. Tak kira la dari segi mental atau fizikal..namun, ramai yg gagal dlm membentuk kesabaran. Iyerla kan, ank2 skrg hidup zmn penuh mencabar, serba serbi moden...so, perubahan jelas ketara dlm mendidik & mendewasakan mereka. Masih bleh ke kita praktikkan cara org dulu pd ms ini??? Tepuk dada tanyer selera. Mereka ini umpama kain putih yg di anugerahkan, terpulang kpd ibu ayah tuk mencorakkannyer.....klu kita berkasar, dia akn jd org yg agresif, kasar & garang..namun klu kita berlembut, dia akn jd org yg penyayang, manja dan yg seangkatan dgn nyer...namun bg aku, naluri sbgi ibu ttp menyatakan didik la dia dgn penuh kesederhanaan...tdk perlu terlalu garang & tdk perlu terlalu lembut!

hiksss...sbnrnyer kali ni aku nk story mori betapa xcitednye aku tuk mengenal sesuatu yg baru kpd Qimi...Korang nk tau aper??? aku nk ajar dia 'NO PAMPERS ANYMORE'...Qimi dh 2yr 8mnths..so, dh bleh praktikkan ckit2kan. Mgkin ader yg kata masih awal tp bg aku biarla semua bermula dr awal....hehheheee...giler gigih, alang2 ari minggu duk umhkan, bleh aku kwl dia 80%..mak cik aku dh ajar ank dia (tp dia surirumh ajer) yg lg muda drpd Qimi, & skrg dh tak perlu pkai pampers...cuma mlm jer la. Ok la kannnn....

So, Qimi ari ni pakai spender jer! hiks aku xcited tul nk beli spender kt Qimi, beli kt care4 tuk bdk 3 yrs..ader gambo popeye! hhahahhaaa.....dari pg tu maintain...aku plan after 2hours nk bwk dia g toilet tuk buang air..dialog aku ngan Qimi tak der lain.."Qimi, klu nk kencing bgtau mama yer..." "Qimi, nk kencing?, klu nk kencing, bukak suar dulu tau..kencing kt bilik air"...itu ajer skrip aku tuk pg ahad ni..smbil msk, smbil tanyer....hehheheee....giler gigih kan.... ! Dh siap msk, aku bwk jgk dia g toilet sbb dh 2jam lebih dia tak nk jgk kencing..pastu, pdi plak bdk ni berlakon, dh gaya cam kencing, siap suh basuh...aku ni ha, tertunduk2 tgk, tp der kencing pun...ok tak per, mgkin blum..so, aku pakai blk suar dia...Elok2 aku landing dpn TV, penat masak kan..., cam terdengor syyyyyy............hah, ambik ko, setle....dia kencing kt situ...owh! sguh aku masih mampu kontrol ksbrn...basuh & lap bagai...aku xplain lagi kt dia, psl nk buang air..So, gigih lagi aku guna spender ke-2. Kali ni plak, tak smpt bkk suar, trus lari ke bilik air n kencing dlm spender tu trus....yes! ader kemajuan.. Kali ke-3, pki spnder ke 3 la plak kan...Oleh kerana, dh penat, dan en apai pun dh blk dr Kuala Kubu(ader program LPP) aku jadi alpa seketika...kitorg sumer baring dpn TV...nk rest la konon, skli Qimi ilang masuk blik....HAH, HAMBEK ko....dia dh siap kencing atas tilammmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!! fuuhhhh.....nk nangis pun ader aku!! mmg ilang sabar btul...apsl dia pilih kt tilam...? endingnyer, kena la jgk bg "hadiah" ckit kan.....pastu pujuk balik....hikssss..gitu la kesahnyer.....naisb en apai ader kt umh, dia tlg setle cadar...haduiii.......stress....cam ner ni? Tak pe, next week aku nk train lagi. Tp tutup pintu bilik plak........ :-).... mama tetap sayang Qimi la...hehhehehe

1 comment:

Cikli's Headware said...

hikhik... bebudak br nak pisahkan ngan pempes mmg byk cabaranya.. main thing.. ko kena respon cepat.. kena rajin dan pakse dia kencing dlm toilet.. sebelum dia kencing dlm seluar.. amalkan dlm seminggu dua... nanti dia sendiri tau setting time bile dia leh kencing..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...