aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Saturday, January 15, 2011

orang panggil 'telinga gajah'


-harus la tempek muka tuan umah dulu-

bukan nk stori psl gajah ye tuan puan.Dan bukan jgk psl telinganya..Ekceli psl program yg di 'return' balik oleh sbb insiden yg tragis magis smsa memancing tempohari(ade kt n3 b4 dis). Ari tu masing2 lum panas vontot dh kena balik, mlm td plak kira nk balas dendam balik sesi memancing. Begitula jiwa pemancing tegar katanye...aku ni mcm biasala, offer diri je nk ikut!! Penyibukkk....

So, mlm td dlm kul 11mlm kitorg gerak menuju destinasi yg sama. 15min usha environment, baru la kami melabuhkan sauh..hiks, cam kapal je kekdahnye. Bukan sauh ye, tp parking keta masing2..poyo! saje nk feeling melebih................................

2 jam berlalu tanpa ade ape2 hasil, dek kerana air laut lum pasang..aku ambil ksmptan menidurkan diri dlm keta bersama ank2. Yg lain masih berjuang! Kul 3pg air dh mula pasang, maka agak ghairah jugak melontar umpan di lautan..berjaya juga uda naikkan ikan sembilang 2 lai(jgn guna pnjodoh bilangan ni ye) dan ikan gelama selai...aku plak, mmg sedikit geli geleman bila menaikkan 'beling'(tul ke nama ni..en apai tolong btulkan..) yg mcm belut!! Dan dan waktu tu rasa nk campak batang pancing!! hehehheee....geli siottt...ikan ni tak bley mkn,kena campak balik ke air...Utk part en apai plak, mmg mantop la. Sbb dia berjaya menaikkan ikan yg agak besor..itu je la pun hasilnya...aku & en apai gerak balik kul 530pg. Klu en apai tak de urusan lain siang hari, mmg melekat sana lagi..lgpun adik ipar aku dh siap pasang khemah,buat air kopi sgla bagai..terbaekkk ah!! hikss....


ank2 kt dlm khemah..leh plak depa terjaga dlm kul 5pg tu...ikut genetik pemancing tegar btul budak2 ni..

hasilnya...

slot sewaktu en apai menaikkan hasil tangkapannya...sume konpius bila tgk spesis ikan yg en apai dapat..

aku : ikan ape ni bang?
en apai : ntah...ude kata kitang..tul ke de?
ude : rs mcm kitang...
en apai : klu kitang ada bintik2 badan dia..bukan kot! jenuh gak la abg menarik tadi..dia tarik balik tu..melenduk pancing...!!! (excited lebih la ni)
aku : mak aih, besar nya!! tak berat ke papa angkat tadi?? mcm bawal je..(buat muka kagum..tp tak pnh tgk kt pasar ikan ni)
en apai : huhh...tak yh cakap ah...mmg 'rasa' la dia tarik...(vangga la tu seposen,very de menyampah....aku rasa klu aku, dh terpelanting joran..hahha)

dlm kekonpiusan duk tilik2 spesis ikan tu, dtgla kengkawan ude yg nk mancing jugak..diorg ni kaki pancing mmg terer, air dh pasang btul bru sampai...

ude : li, ni ikan ape ni?
ali : hooo...besarnya. Sape dpt ni?
ude : abg long..(ms ni kembang2 la agknya lobang idung en apai..)
ali : owhh..ni 'telinga gajah'.....masak stim sedap ni..

-alamak! cuak plak aku tgk mata ikan ni..mulutnya berdarah dek krna mata kail yg tersngkut-

hahahhaaaaaaa... tergelak sakan aku bila en apai bgtau nama ikan ni 'telinga gajah'...tp mmg meleper dan besar mcm telinga gajah...lawaks tul aku rasa...mcm2 ilmu dr laut ni.....aku bg nama saintifik la yer. Nama ikan yg apai dpt ni ialah 'elephant ear fish'...Hahhh hambekkk!! okey ckit la dr word tadik...hikssss...hahha

6 comments:

IMANSHAH said...

astaga besaqnya ikan

Mata Hati said...

1st time jugak dengar nama ikan telinga gajah. best tu dpt memancing bersama family... ;)

Mak Su said...

ikan telinga gajah? mmg pelik bunyinya.... dah masak stim ker?

izman said...

gi mancint tu, buat aku gian start memancing balik.

so, ikan 'telinga gajah' tu jadi ikan masak stim tak?

SUZIE APAI said...

izmanshah~morning cikgu!! sonot bila tgk ikan bapok besar naik ke darat


matahati~agoknya org tranung kita panggil nama lain owk???

SUZIE APAI said...

mak su~a ah, sy pun first time gak dengor..hiks...

izman~ape lagi, g la beli umpan! mmg tak rugi kaum lelaki g memancing...leh dt hasil segar dr laut tuk ank bini...

kepala ikan tu aku masak kari...nti ari ni badannya plak masak stim...kena masak separuh2 sbb tak muat piuk...lalalalaaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...