aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Friday, October 8, 2010

marhaban

bila dh jadik warga johor ni, kena la paham adat dan budaya org johor..SEtiap kali bulan syawal, mereka mesti menyemarakakn lagi suasana dgn majlis marhaban. Sgt bagus tuk di praktikkan di negeri2 lain.(pndpt aku je la..korangnyer opinion dun no la..). Dgn wujudnyer mjlis marhaban ini, dpt m'eratkan lagi hubungan hidup berjiran..Iyola, memasing sibuk bekerja..kdg2 seharian tak sempat bertegur jiran pun. Tak nmpk btg idung pun sbb masing2 mengejar masa(aper yg dikejor sumer sedia maklumkan!). Takkan la, jiran tgh sebuk angkut beg sekolah ank2 pagi2 buta kita nk ajak sembang. Mesti kena pelangkung dgn baldi..korang NAK??? aku sure tak nak..ahakssss. So, majlis marhaban ni sesuatu sambutan yg bagus utk kita umt Islam..tp biarla niat tu baik. Jgn nk bermegah2, jgn sbb nk tgk umh org ni org tu, jgn sbb nk tjk rajin...tp kerana Dia yg Maha Mencipta. Bila ada kelapangan,tak salah kita sama2 mhadiri marhaban di rumah jiran2 tetangga.

Tahun ni adalah tahun ke-2 aku sekeluarga join marhaban tuk area taman kami. Lebih meriah dr tahun sudah. Sbb tahun ni umah aku mjadi umh ke-2 utk mlm ke4. Alhamdulillah semuanyer berjalan lancar. Menu yg dihidangkan adalah roti jala..Rombongan marhaban lelaki dan pempuan lebih kurang 50 org. SEtelah habis marhaban oleh org lelaki, rombongan marhaban perempuan plak yg masuk rumah. kali ni lagi meriah sbb lepas marhaban, diorg dendangkan lagu raya plak....hiksss...meriah..mendayu-dayu suara makcik2 tu nyanyi..aper2 je la.. aku layan ajer. hahahaaaaaa...






terima kaish kpda para rombongan marhaban tahun ini kerumah kami....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...