aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Thursday, October 28, 2010

kadok@kaduk


laman ijau mgu ni, psl 'selai'(jgn guna word ni, tak seswai..) pokok yg tumbuh secara tak sengaja kt umh aku...

Alkisah berlaku dh lama....tp baru ari ni rasa nk tempek kt sini bila melihat kehijauan nyer yg menjadi-jadi!! Nama pokok ni yg aku panggil ialah pokok 'kadok'..(versi terenganu)..org lain aku tak tau panggil aper..Adakah Pengasasnyer, Pak Kaduk???? Jgn biarkan diri anda di selubungi misteriiiiiii.......

Dan paling untung skali, Daunnyer bleh di makan. Khasiatnyer pulak kena la tanyer doktor2 tumbuhan...Lagi bagus la dr pokok bunga kertas yg daunnyer tak bleh di makan..gilor ko nk mkn daun pokok bunag kertas?? Aper kess??? Daun kadok ni boleh dimasak lemak(campur2 dgn daun pucuk paku) ataupun masak tumis air..(org jawa ckp msk bening).......lagik sodap klu letak dlm bubur lambukkkkk...yummiii...

Tumbuh secara tak sengaja sewaktu aku merembat sejenis pokok keladi kt umh mak kt Tganu utk di bawa pulang.. sudah 2 3 mgu pindah pasu, tiba2 pokok ni hidup...maybe ader benih yg dh tersemai dalam tanah dan tak nmpk dgn mata kasar..sbbnya kt umh mak aku mmg ader pokok kadok ni..tumbuh melata-lata.

Daunnyer mcm daun sireh..tak perlu penjagaan rapi sbb dia jenis pokok tahan lasak..so, bila dh hidup kt celah2 pasu ni, aku biorkan ajer.......bagi peluang dia hidup dan serikan laman yg baper nk berseri....hiksssss

sila abaikan gambo pokok yg senget tunggang langgang sbb aku malas nk edit balik...hehhee

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...