aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Friday, January 16, 2009

HERO-1 "HAZIQ HAQIMI" - 3yrs 2month



1) Dh start belajar mewarna, baca ABC 50%, baru mengenal huruf ABCDEOPQWXYZ. Klu huruf X tu kdg2 dia sebut bintang2,W plak ELIU..pelat nyer masih ader. Menulis huruf belum pandai..
2) Mengira 1-10 in English & malay dh pandai ms umur 2yrs lebih..
3) Suka bertanya soalan yg berulang. Mulut banyak!!! Pening kpala nk jwb soklan dia..cth : naper ambut mimi aler black? mimi nk aler blue...aku plak yg konpius nk jwb!!
4)Dah kenal kaler red, black, blue, yellow,green..kdg2 kalau mls, dia main hentam ajer kaler ape bila di tanyer..
5) Maish pakai pampers tuk mlm hari & tuk berak...aku msih fail nk train dia buang air besar kt toilet..dia tak nk la, tetap mntk pampers klu nk melepas. ANY IDEA yg bleh tlg aku setle mslh ni..??? klu nk buang air kecik tu dh pandai..bila dia tak pakai pampers siang, mmg save giler..duit tuk beli pampers tu leh aku beli liptikssssssss..hhehehheheeee
6) 2 ayat baru pengaruh TV yg menarik minat nyer..."kau tak guna"(pengaruh NARUTO), "aku tumbuk kan!" (pengaruh citer aper ntah)
7) Dah pandai ikut lagu2 kt radio, tv wlupun 1st time dengor...lagu terbaru 'matahari' Agnes Monica...ni pengaruh aku..heheheee
8) Dh pandai buat perangai bila tgk adik dia di beri tumpuan lebih..means dh kurang tolak ansur..mula2 dulu okey, skrg mcm2 perangai nk dpt perhatian.
9) Takut kt papanyer..Bila tinggi suara ckit dia dh nangis..kt mama klu jerit pun, tak takut! Klu cubit baru nangissssss.......hehehheeee. Aku tau sore aku cam fasha sanda..sguh tak best..!!!
10) Masih minum susu Anmun tp tak braper kerap..sbb kt umh aku kawal pemakanan nyer..Bangun tdo, terus kasik srpn..baru susu..pastu sumbat lagi mknn aper2 yg kenyang, bg minum air masak @ milo dlm cawan. Biasanyer satu hari 2-3 kali isap botol. Kira okey la, tak lah dia asyik isap botol ajer...

KESIMPULAN DARI PEMERHATIAN AKU,SUMBER2 INTERNET & KATA2 PAKAR PSIKOLOGI KANAK2 = ank lelaki memerlukan masa yg agk lama utk mengenal huruf, nombor. Tumpuan mereka agak kurang berbanding ank perempuan namun mempunyai daya ingatan yg kuat. Fokus terhadap pembelajaran diperingkat umur 2-6 tahun berlaku secara tidak langsung dalam kotak memorinyer..Mereka lebih terdedah kpd dunia fantasi.

Aku akui mendidik anak bukan perkara mudah..perlukan pembelajaran dlm diri kita sendiri. Bayak yg perlu kita pelajari & ilmu yg perlu di cari sbgi panduan utk menyediakan ank menjadi "org" demi ms depan nyer..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...