aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Tuesday, December 28, 2010

jadikan membaca budaya kita

cuti2 sekolah cenggini, siang2 byk dihabiskan kt dalam umah. Aku klu en apai yilek pocit, mmg berkurung kt dlm umh sajork! sgt tdk pandai nk bjln tanpa suami di sisi, wlupun econsep sblh umh je, dan wlupun keta&lesen ade di depan mata. Sgt mithali di sitewww....

maka, selesai keje2 umh sblh pagi, dh setle part ank2 mkn, sepetang la aku abiskan masa dgn buat hal sendiri. Ank2 pun duk tgk citer kartun je kejenya. Sbb tu tiap2 ptg atra kul 3-5ptg aku byk habiskan masa dgn hobi ber'tenet'..layan fesbuk, blog..tu je la..namun bukan 100% buang maso cenggitu aje tau..aku masih ada kesedaran tuk buat benda2 lain yg berfaedah jugak! Tak lain tak bukan, ialah MEMBACA...alhamdulillah, aku baru menghabiskan 2 buah buku ilmiah yg di beli awal2 cuti sekolah ari tu.
ini adalah 2 buah buku yg aku miliki, dan berhasrat tuk menambah lagi koleksi yg ada...

bg sinopsis ckit la yer :

cover biru tu tentang mdidik jiwa ank..ade 3 peringkt, bayi, knk2, remaja...penulis menyentuh ttg jenis2 knkln,knlpasti mslh knk2,faktor penyebab knk2 nkl,panduan2..mcm2 lagi la

yg cover ijau tu plak ttg kualiti ank, prnn ibubapa...tggjwb, didikan yg btul..mcm2 lagik la..

mmg mengambil masa berhari-hari jgk nk habiskan buku2 ni wlupun tak tebal sgt! Tp cukup utk dijadikan panduan dlm mendidik ank2. Terima kasih pd Cikgu zaleha yg mjadi mentor kpda aku. Dia la yg mula2 ajak aku g kdi beli buku panduan tuk mndidik ank2..sgt bagus dan sgt byk ilmu&panduan yg bley digunapakai..mendidik ank bukanla satu usaha yg mudah dan bley dipantang enteng! Satu tugas yg mencabar dan berat...terlalu byk sbnrnya di pasaran buku2 cenggini..


buku ni plak berjaya aku baca masa en apai g bangkok ari tu..dh boring sgt, jumpa buku ni..layan aje la...mengenai ikatan kekeluargaan Islam..

so, rakan3 blog yg tak tahu nk buat ape hari2 cuti..sudi2la terjah kdi buku...byk ilmu yg bley kita dapat kt sana.. "jadikanlah membaca budaya kita"... ecehhhh....

7 comments:

Fieza79 said...

tp cmne nk bt ehh kalau ari cuti pon tk sempat nk pegang ape bahan2 bacaan...huhuu

My Special Mall said...

membaca mmg jambatan ilmu... tapi maksu sendiri dah lama sungguh tak membaca

sal said...

wah..banyaknya nasihat di dlm buku tu, azam tahun baru ..

SUZIE APAI said...

fieza~hiks....kena tambah jd 30 jam sehari...heehhhee

SUZIE APAI said...

mak su~bila kita membaca, ank2 akan ikut ambik buku...bila kita gk tv, ank2 akan rapat dpn tv...hiksss

SUZIE APAI said...

mak su~bila kita membaca, ank2 akan ikut ambik buku...bila kita gk tv, ank2 akan rapat dpn tv...hiksss

SUZIE APAI said...

k sal~ takde la azam kak..cuma mcari ilmu tuk panduan hidup..hikss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...