aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Friday, March 20, 2009

pengaruh dialog dlm tv

huh...sabor ajer la...aku baru lps terkulat2 terkena ngan si Qimi..Nk gelak pun ader, marah pun ader...tiba2 dia cakap "mama, mimi giler... adik gila..mama gila..aiderman gila jugak.." (aiderman adalah spiderman)
Hah,, terkedu haku...cepat2 aku bgtau..." cannot cakp mcm tu, Tuhan marah.." sambil aku bulatkan bijik mata aku...pastu dia ckp " Heh...???" heh ajer....2X saborrr aku..

sebelum tu,dia duk depan tv...ader ler skrip.. "ko ni dh giler ke? Tak ingat ank bini kt umah??..bal bla bla...." drama haper ntah..dan dan tu jugak dia ikut..haru btul..minat pulak dia ngan perkataan gila tu..

aku terpikir jgk nk tapis dulu citer2 yg layak utk dia tgk...tp sejauh maner mampu aku tapis stori mori dlm Tv ni? Rata2 citer kt TV skrg ni guna bahasa yg tak seswai di dengari ank2 kecil..Baik citer melayu, citer kartun, citer indon, citer tamil jugak..sumer bahaser2 kasar & penuh ngan emosi. Melainkan cerita2 ilmiah, tp ank2 seronok tgk citer2 yg bukan ilmiah..klu citer naruto, lagih la.."cis, ko memang tak guna..", "nah! rasakan tumbukan dari aku.."..camno klu tak semena-mena ank kita ckp camtu kt kita, wlupun hakikatnyer depa tak paham aper2..aku dh lebih 10X kena ngan Qimi.."aku tumbunkan.." (hehhhee...dia tak baper pandai sebut tumbuk, naisb jugak dia sebut tumbun..sopan ckit lerrr)..

citer omputih & kartun omputih pulak, walau bahser nyer didengari agak sopan, tapi aksi2 pulak kurang sopan..Sekarang ni plak, Qimi tgh galak tanyer itu, tanyer ini...naik sengal kepala hotak nk jawab...huh!!! mencabar btul nk mendidik anak ni..aku ingat masa berkenu dr Pantai Merdeka ke kuala Muda Kedah ler yg paling mencabar, tp silap!! rupa2nyer layan ank borak lagi mencabar mental & fizikal...Kalau nk bagi tgk citer P Ramlee pulak, klako mmg klako, enjoy mmg enjoy..tp bulih tahan jugak skrip nyer...ibarat kata sudin dlm citer aper natah aku lupa "kepala hotak ko berjambul..". kalau qimi tanyer, mcmaner aku nk menggayakan tu..haruuu..

berbalik pd perkara di atas tadi,aku tanyer Qimi, gila tu aper...? pastu dia tanyer aku balik..."gila tu aper, mama"...aku ckp lagi, tak baik ckp mcm tu, dosa, Tuhan marah..gila tu mcm antu niyang rapikkk...suka kacau orang, noty.. dia cuma ckp "owh..." paham la tu gamaknyer...aku xpail lagi, bgtau dia org tak btul, org tak der rumah, mkn mcm2, tdo merata-rata..gitula! Dan buat masa ni Qimi suker tgk cd antoo fighter, spiderman,cicakman, madagascar...itu la dia duk ulang smpi 17kali sehari..sakit hatiiiiii btulll aku..tp dh nama anak, layan kan ajer...ader byk jugak dialog dlm tu yg kurang enak di denagr ank2..tp klu tak bagi tengok, satu taman perumahan ni dengar dia nangis. Kan aku kena tangkap pulak sbb di syaki dera anak...haruuuu..Susah jgk nk cari citer seswai tuk Qimi ni..umh aku tak der astro, mmg tak psg astro..iyolah, kt johor ni mcm2 chanel dpt..

Tp skrg dia lebih syok layan CD..Bila ader time2 citer okey, aku alihkan pandangan dia suh tutup cd. Cthnyer..wonderpetss kul 230, popeye kul 2....hehhheee...maish ader penyelamat lagik ler...

adui anak anak..layan je la....

8 comments:

my qaseh said...

Hehe biasalah bdk2 nk mbesar kan..mcm2 pangai dorg yg kelakar da yg myakitkan atii pn ada jgak..kita ni mama nya sabooo jer laaa byk2 kn hehe..kalu si Qaseh tue asik 24jm CD upin & Ipin ajer..huhu layan jer laa wlaupun dh nk muntah tgok

SUZIE APAI said...

my qaseh~heheheee...sabor sajork! kdg2 yg sakitkan ati tu, cd bukak tp dia tak nengok pun...tensi btulll...ahakss

kirana said...

hahhaaa..dia main sebut ja ek..
budak2 mmg sng ikut pon

kite kalo cete ganas2 mmg tka bg tgk lah..kang dia sepak terajang ikut dlm tv tu la

De' Sal said...

Haaaa...itu baru permulaan, dan baru kerenah sorang aje, akan datang banyak lagi cabarannya yang harus di tempuhi.

mendidik anak adalah satu cabaran yang berat.Sebagai ibu berhati2lah dan sabar dalam mendidik anak2.

SUZIE APAI said...

kirana~huh, kdg2 dia pilih chanel sendiri...nasib blum pnh dia otomenkan adik dia...cuma buat aksi sorg2...layan jiwa sendiri...hheehh

kak sal~owh...takut plak baca komen akak..ahhahaha...tp btul la kan..nti bila si adik dh besor ckit...tak tahula camner...sbb dh bergeng kan...hehhe

Mak Su said...

uuu makk aiiiii

Mata Hati said...

huhu..budak2 laki mmg terhyper aktif cikit.

so, mamanya..bagilah penerangan panjang lebor yg mana boleh sebut, yg mana x boleh sebut

kesimpulannya..kuang kuang kuang

SUZIE APAI said...

mak su~hiks..

mata hati~fuhhh...penat siot nk bg xplaination..ari2 tanyer benda sama tuuu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...