aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Saturday, August 14, 2010

desert pertama utk Ramadhan

Perasaan di waktu ini adlh sgt seronot okey…sbbnyer, aku Berjaya msk desert yg sblum ni tak pnh aku buat & aku pikir benda tu sgt susahhhhh utk di buat!.. Rupa2 sgt kacang (bukan buat kacang yer tuan puan..hiks) okey…
Ptg ni plan berbuka umh nenek kt tebrau beramai2…mesti meriah! Tapi aku ttp rindukan suasana berbuka kt tganu..huhuuuuu. So, sbgai cucu mithali aku gigih menerai resepi baru tuk juadsah berbuka..yakni KARAMEL. Igt ssh nk bikin,rupa2nyer very the easy(jgn tiru ayat ni, vocab hancuss) . Yanadei..naper la aku tak peka nk cr resepi & buat dr dulu lagi.
So, n3 kali ni berkisar ttg menu desert yg aku masak la…hiksssss..korang mesti dh terer merer buar caramel ni..aku je baru galokss nk try.


Hah..ni bahan2nyer…oleh sbb umh aku tak pnh ader pemarut, so kena beli semata-mata tuk resepi ni. Lps ni mesti bersawang kekdahnyer…tah jaman bila nk guna plak!okey, Kegunaannyer nk parut kulit limau sanquick. Karamel ni guna 7 biji telur so, kulit limau tu utk hilangkan bau telur tu.(menurut insan yg bg resepi kt aku).


Okey sumer2 ni aku masuk dlm blander dan blander je smpi kembang. Almaklum la, aku tak der pemutar telur sbb tak pnh buat kek..kisah benar ni! Hiksss…(gambo adalah terbalik sbb aku malas nk betulkan...)


Ini adalah kulit limau sanquick yg telah di parut..nni 1st time okey aku guna pemarut. Mula2 guna, tak terparut sbb aku silap pusing jadik terbalik..so, tgan aku yg tergelincir dulu ke depan…agak berkecah wlupun kulit yg diperlukan hanyala 2 sudu sajork!!!!!!! Part ni je yg agak sukar dan mencabar jiwa ckit..kekok wa ckp luuu……


Sebelum kita masukkan sumer2 yg di blander tadi tu, bekas perlu di sapu dgn madu..supaya….kenapa ntah! Lupa nk tanyer plak…agaknyer nk kasik berkilat @ tak lekat @ aper2 je la..dh resepi dia suh mcm tu kan….sila jgn ingkar. Nti tak menjadi, kita jugak yg nangisssssss…….uhuhuhuuu


Part mengukus…tak lama….AWAS!!!! setiap kali bukak penutup kukus, jgn sesekali jenguk kedlm bekas tu sbb nti muka ko kena wap yg sgt fanassssss….mcm aku! Tapi tak la danger maner. Hiksss…panas siottt!!

dan hasilnyer....ptg karang kena masukkan kuah(gula melaka+susu cair+garam ckett). Sebelah tu desert tambahan, agar2 laici...



tu jerrrr...........selamat berbuka puasaaaaaaa........

2 comments:

atie said...

Ala suzie, kaktie pun tak pernah buat gek.....hahahha

suzieapai said...

kak ti~ sama la kita...suka makan je, tp n buat tak baper pro...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...