aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Tuesday, August 10, 2010

memori Ramadhan

salam Ramadhan buat semua blogger Islam dan kwn2 yg berjln ke blog ni..hiks, bajet perasan! mcm ader je non-muslim jengah sini..hahhaaaaaa.

okey..siyess ckit!!! Dikesempatan yg ada ni, aku selaku tuan blog yg tak baper nk glamer ni ingin mengucapkan selamat berpuasa kpda korg semua. Semoga kali ini lebih baik dan besar maknanya utk kita semua. Sama2 la kita mcari kerdhaan dr Illahi..

utk aku sekeluarga, alhamdulillah...syukur! kami masing2 berjaya menunaikan terawih wlupun dlm suasana berbeza. En apai kt masjid dan aku plak kt umh jer...bila dh ade ank ni, terpaksa la berkorban.

Teringin nk terawih ramai2 kt masjid tp ank2 siapa nk tgkkan...teringat plak ms kt kampung dulu. Aku mbesar di kampung Seberang Pintasan Dungun, Tganu..waktu tu bln Ramadhan mmg seronot,berjalan kaki ke masjid slps maghrib dgn jiran2 dan kawan2 mmg pengalaman paling syok dan tak dpt di cari kt maner2...adegan tgu menunggu dpn tgga umh jiran utk sesi konvoi jln kaki ke masjid, adegan mkn kuih muih yg di bawa sbgi bekal sblum sampai masjid, adegan suluh menyuluh jln takala balik dr majsid, mmg suatu yg mengebestkan..rindu plak saat itu..

dlm ruang yg ader ni, nk aku kongsi satu pengalamn manis masa terawih kt kampung dulu..ms tu aku umur 12 tahun..mbesar dgn tok tdk menjadikan aku seorg yg manja (wlupun aku bleh manja2..) tp aku lebih berdikari. Ada satu mlm sewaktu berjln ke majsid utk solat terawih, aku terpaksa balik kaki ayam..hikss. Bukan sbb selipar aku hilang@di curi@salah letak@masuk longkang...tapi........terbenam dlm tah* lembu yg masih baru dinyahkan dr perut si lembu. Agak binawe okey...suwel pun ye gak!! Dari umh ke masjid dlm 10 minit camtu..jln yg di lalui ialah dalam kampung ikut tepi umah org..shortcut la tu! Lepas aje satu simpang menuju ke umah tok aku yg dh nmpk pagarnyer tiba2 langkahan yg keberapa ntah, hayunan kaki kanan ku tertanam ke dalam satu benda yg lembek dan panasss…nk angkat kaki tak bleh sbb selipar rasa berat…bila aku suluh kt bawah..nahhh!!!!! hambekkk ko…kek rumput aka tahi lembu…….!!!!!huhuuuuuuu…yg ikut seta dlm konvoi grup aku gelak sakannnnn……….aku mcm nk nangis waktu tu..maka, dipendekkan citer aku tggl je selipar yg tertanam dlm tahi lembu tu…tobattttt!!! Aku tak nk pakai lagi! Balik la aku tanpa sebelah selipar…hheheheeeeeee…siot je kannnn!!

Okey…cukup la dulu share pengalamn masa dulu2…byk lagi stori pahit manis Ramadhan ms kt kampong …nti aku ader mood, aku stori lagi…
Selamat berpuasa korangg! Lap u olssssss….

2 comments:

Mak Su said...

salam ramadhan suzie, adoi, troma gaks pengalaman masa lalu ek... hu hu hu

SUZIE APAI said...

mak su~hiks...trauma la dulu..tp skrg memori indah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...