aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Wednesday, September 29, 2010

baru aku tau


aku ingat yg cekelat berbatik2 tu corak asalnyerrrrrrr........

okey...ini info ke benda aku tak tahu la kan..tp sekadar suka suki nk tempek kt sini..

okey(berapa kali okey ntah), korang tentu pnh msk telur burung puyuh kan? aku je la yg baru 1st time. Hiks..Mmg dh jadik habit setiap kali aku nk masak telur, aku akan basuh kulit tu sampai tak der kekotoran pun. Sbb saper ntah bgtau aku kulit telur tu mmg kotor sebaik shja keluar dr rongga binatang tersebut..tak kira la ayam ke, itik ke, telur burung ker...So, mgu lps en apai bwk balik sedozen telur puyuh. Semalam aku gigih nk rebus bg ank2 mkn..bila aku tenung2 kulit telur tsbt, baru aku perasan itu sbnrnyer bukan corak asal..rupa2 nyer, kekotoran samada darah,tanah atau aper2 jer yg melekat! Warna sebenar telur puyuh adalah putih mcm telur itik..tp versi kecik..Aku pnh nmpk sesetengah meja pengantin tuk mkn berhidang akan menyediakan set gubahan bersama telur puyuh..gigih ke tukang masak nk menyental kulit telur sebersih2nya??????


bila di bersihkan.....hilang coraknyer..BARU AKU TAUUUU

Oleh sbb penemuan ini yg terbaru utk AKU, maka agak jakun di situ...Berus dawai tuk sental periuk aku gunakan utk bersihkan kulit telur tu. Tp AWAS, gunakan tenaga yg LEMAH LEMBUT GEMALAI sbb kulitnyer nipissssssss.......

1 comment:

Dwan said...

memang nipis kulit dia..
nak kopek sampai terkopek isik skali...
org jantan wat keje memang cam gini...jrg kr dapor..tau g dapor makan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...