aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Thursday, April 22, 2010

simpati la pulak...

ank adalah anugerah Tuhan yg terhebat! Sebagai ibubapa di zaman sekarang terlalu sukar utk mendidik, menjaga dan membesarkan mereka..(Warghhh! mcm buat esei SPM la plak intro kekdahnyer..)

sekrg ni aku balik umh jap, mandi tuk kali kedua, gosok baju kurung dan bersiap tuk g sek kul 11.30..lauk dh di tapau kt kantin sekolah tadik. So, tak kalut sgt nk masak ke haper...tp aku bwk balik buku latihan sebeban tuk di tanda. Ada jgk keje...adoyaaiii

Eh! kelain plak citer ni ha...

Sambung plak. Pagi tdi ader Sukan&permainan. Mmg setiap hari Khamis. Aku guru penasihat hoki(terlantik secara tak sengaja) gigih la pergi sekolah pagi2. Sampai2 tgk 6 org je budak hoki yg datang. So, bagi diorg main je la..terik plak matahari hari ni...huhuhuuuu. Merah pijor muka budak2..sian. Teringat zaman sekolah dulu kala..cam tu jugak..hikss

Sempat aku bertanya kt budak2 ni..:-

PELAJAR 1
aku : awak dh sarapan belum?(aku tgk muka dh mengah + letih melampau jer..)
pljr 1 : blum cikgu...
aku : apsal tak sarapn dulu kt umh? mak tak masak?
pljr 1 : mak kejer la..tak sempat masak.
aku : abis balik nti awak mkn aper?
pljr 1 : makan roti ke, maggi ke...dtg sekolah kang baru mkn nasik.
aku : waktu rehat? kul 255?
pljr 1 : a ah.
aku : awak tak lapo?
pljr 1 : tak la...eh, lapo jugak..


PELAJAR 2
aku : awak pulak?sarapan tak?
pljr 2 : (geleng kepala) Balik nti sy makan la..
aku : mak masak?
pljr 2 : tak. mak saya pun keje jugak..
aku : keje aper?
pljr 2 : kilang kt tebrau..
aku : abis awak mkn aper?
pljr 2 : mak suruh sy panaskan lauk malam tadi.
aku : owh...kena hati2 panaskan lauk.


kesian pulak aku ngan budak2 ni. Kurang perhatian sebenarnye. Kita sebagai ibubapa pun kdg2 terlepas pandang perkara remeh mcm ni. Mmg dunia sekrg memerlukan komitmen yg tinggi. Para isteri bekerja untuk membantu/meringankan beban suami dlm ekonomi rumah tangga. (ada jugak yg tak, bkan semua) . Tapi mangsa secara tak lansung ialah ANAK! Anak2 yg meningkat remaja ni la, kita perlu berikan kasihsayang,perhataian segala...tapi mampukah kita lakukan sepertimana ibubapa kita menjaga kita dulu2???? Majoriti ramai yg bekerja..dunia sekarang terlalu menjerat kehidupan kita...sedih bila direnungkan!

Moral : Hargailah masa bersama ank kita...berikan tumpuan seboleh2nya kepada mereka. bukan sekadar membeli itu dan ini sudah cukup untuk mereka.

Sambungan dialog tadi
aku : okey. Awak sumer pergi sambung main. Cikgu nk pegi kantin beli kuih..nti kita mkn sama2. jom! zarina kita g kantin..akak nk tapau lauk jugak..(aku pun lapo..HUHUUU...MAK!!!RINDU NASI LEMAK MAK...DAH KAWEN KENA MASAK SENDIRI..HUHUHU)

3 comments:

Mak Su said...

bagus cikgu ni...(terharu plaks saya membacanya)

Mata Hati said...

lamanya tak terjah kat sini... skrg ibubapa sibuk bekerja. dah kureng masa bersama anak2..tik tok tik tok, anak dah besar.. tik tok tik tok anak dah nak kawin..

SUZIE APAI said...

mak su~sebenarnya kan mak su, guru lebih dekat dgn masyarakat...bukan sekadar mengajar ttpi menyelami mslh setiap peljar...

mata hati~bila plak time ko nk kawen...hikss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...