aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Tuesday, May 22, 2012

ragam hazreen

dh 4 tahun 8 bulan umur hazreen..tahun depan baru nk masukkan sekolah. Baru duk survey2 sekolah yg sesuai tuknya. Paling tdk pun nk cari sekolah yg lebihkan ilmu agama atau ilmu akhirat. Biar adil & saksama mcm pendidikan yg diberi tuk alongnya, Haqimi.

Cuma kesian kt hazreen sbb masa yg di peruntukkan utk dia mengenal huruf & nombor agak kurang memandangkan aku pun gigih nk sekolah......huhuhuuuuuu...terkilan ckit!

Perkembangan Hazreen :
1) gaya bercakap masih lagi pelat. Translatornya adalah alongnya..aku kdg2 tak paham tutur bicaranya. Ayat panjang, laju mcm chipmunks pastu sukukata tak lengkap...huhuuuu...bila dia cakap, aku tak paham, dia akan cakap dgn gaya marah "ish, ama ni, tak haham eh adik takap"...  parah jugak status kepelatannya...aduyaaiii....

2) suka merajuk mcm budak pempuan...tak bleh cakap nada tinggi ckit, mesti merajuk...nk guna aras rendah gitu..Heheheheeee, satu masalah buat papa nya yg bersuara jantan sejati...bila tegur ckit, merajuk!! Walhal dh mmg suara papanya mcm tu..takkan nk buat suara nyah.......awww..

3) suka buli alongnya....kdg2 kesian kt haqimi yg byk tolak ansur ngn adiknya.. Cuma bila tahap kesabaran hilang, kena jgak si adiknya... Cuma yg bestnya, dua beradik ni sgt rapat! (petua my MIL - tali pusat anak diikat bersama supaya hubungan tu rapat smpi bila2...ni petua org jawa..btul kan?)

4) Setiap kali aku balik & sampai rumah, dia mesti cerita "adik mimpi mama".... tak taula sejauh mana kebenaran mimpi nya tu....tapi aku yakin, tu mesti rasa rindu & kehilangan tiap kali aku kt TM...siannn... :(.. cuma sekrg ni, dia lebih memahami wlupun dlm terpaksa...sbb, tiap2 mgu aku cakap, "nanti lagi 4 hari mama balik lagi..."

Skrg ni, kesabaran perlu sentiasa di tahap yg tinggi dlm melayan karenah hazreen...mungkin itu tanda protesnya pd aku yg tak dgr cakapnya "ama, duk yam2(diam2)...angan g kushus..ti, adik indu mama...syian adikk"....saborje la....

Muhammad Haziq Hazreen... 4 tahun lebih...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...