aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Saturday, November 22, 2008

Tragedi hari ke-10

Yuhuuu...ari ni aku dh 53ari melahirkan HERO ke2.Ini bererti aku telah merdeka dr tmpoh berpantang slma 40ari. Byk yg nk dicoretkan, sume ni akn jd kngn yg tak kan dilupakn.Menjlni pntg 40ari spnjg Syawal & di umh mertuaku di KOta Tinggi sesuatu yg amt menarik utk dikongsi bersama. Tiada yg pelik & tiada yg janggal krna aku sndiri rapat dgn mil(mthr inlaw).Yg aku pelik bila ader kwn2 yg heran aku sanggup berpntg umh mil aku...tuk kwn2 yg heran tu aku cuma nk ckp satu jer la, mil aku BAIK okeyy...hahahahaa. aku tau naper rmi yg pelik, mgkin diorg tak selesa di jaga oleh mil & lebih selesa klu di umh mak sndiri @ mgkin ader prob dgn mil korang kot@ mgkin korg tak rapat KAN???..belasah je la..pd aku mil = mak kita jgk.

Berbalik pd cerita bpantang. Sangkaan aku berpantang ank ke-2 ni tak sesukar ank pertama tp SILAP!!sangkaanku 100% meleset..Sbbnyer,berpntg Qimi dulu aku sehat dan tiada mslh lngsung melainkan qimi kena jaundis jer..Tapi kali ni,mcm2 dugaan yg aku kena hadapi,Tuhan memang menguji semangat&imanku...tp tak per la,sumer tu dh berlalu. Cuma aper yg ingin dikongsi di sini adalah JANGAN SESEKALI KITA TERLALU GHAIRAH DGN PENGALAMAN YG ADA..

Hari ke-10 berpantang : maksudnyer ari ke 10 org sebuk beraya,ramai tetamu snk saudara sblh en apai dtg beraya. Aku yg byk habiskan ms kt bilik turut keluar bersembang&ketawa dismpg mlyn kerenah ank2. Masa tu mgkin pergerakanku agk lasak dan hasilnyer terjadi sesuatu yg tak diingini..aku TUMPAH DARAH!Sekrg ni bila aku kng balik,rs tak snggup & trauma tu masih bersarang di jiwa..aku msih igt bila tetamu dh beransur pulang dlm jam 8mlm,aku terasa darah byk mengalir smpi ke kaki. pdahal 3kali aku tukar pad dlm tempoh 10min. Bygkan, tukar2 pad je dh penuh..membuak2darah. 15min aku berkurung dlm toilet sdh cukup mbuatkan aku trauma thp cipan.bila tgk&hilang darah dgn byk,aku mula pening mcm nk pitam. Cepat2 aku baring diblk adik iparku yg berdktn ngan toilet. Mmg tak smpt msk bilik sndiri krna waktu tu rasa mcm separa pitam.Mmg menakutkan..Adui, tk snggup aku nk pjgkan pglmn ini. Pd sesiapa yg pnh tumph darah, pasti tau. Drh keluar tnpa henti sehingga 5jam, bygkan..berapa gelen nk ganti balik tu??? masa tu fzklku lemah&pucat.tak berdaya nk bgun!Diseblhku setia mnanti ialah suamiku, en apai..Kbtuln plak waktu itu mil&adik iparku keluar.Yg tggl aku sekeluarga, nasibla dua2 ank tdo awal.Aku mmg rs mcm nk habis nyawa.Takut kali ni melebihi takut nk bersalin..Kpda kwn2 yg bkl menempuhi proses berpntg,aku doakan korg dijauhkan dr menerima ujian mcm aku ni.Terlalu ngeri....

Dibwh ni aku sediakan sdkit panduan&cara2(sekiranya berlaku tumph darah) yg aku amalkan smsa tragedi hari ke-10.
1) sekiranya drh byk keluar tanpa henti&kita mulai rasa nk pitam@pucat,minum air suam yg ditmbh gula(buat manis giler).Dipercayai dpt memulihkan tnga akibt hilang drh yg byk..
2) mkn pil tmbh darah dgn segera..
2) Cepat2 pggil bidan klu tk nk ke hospital,bidan yg bpgalaman bleh menyediakan kita air jampi sekurg2nyer. Tetapi klu ke hospital,mgkin bdn kita akn dmasukkan darah org lain sbgi ganti drh yg keluar byk..hal ini terpulg kpda kepercayaan&penerimaan individu kpd perubatan traditional&moden
3) mkn 2 biji telur ayam kmpung separuh msk..aku amlkan selama 2 mggu mkn telur aym 1/2 msk..dipercayai bleh menambh drh&juga beri tnga..

p/s akan disambung...klu rajin la..

2 comments:

atie said...

Salam Suzie akak dah link blog suzie k.Dah merdeka eek..pe pun jg diri.Kita leh tukar citer anak pasni ok.

Mama Mya said...

adeh suzie cam takut lak dengar.. oo dah merdeka yer.. x sabor nak nengok perkembangan baby baru..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...