aku yang bernama suzieapai

aku yang bernama suzieapai

jom jengah

Thursday, June 3, 2010

dia semakin hebat!..kita terlepas pandang...

mmg!! dia semakin hebat...pada usia setahun 7 bulan ni, telalu jelas perubahan dan perkembangan dirinya. Lain ank, lain perangai dan sikapnya...hero yg ke-2 ni plak, keletahnya mmg bleh tahan...nakalnya btul2 menguji kesabarn malah menghiburkan aku sekeluarga. Tatkala smpi kerumah slps pulang dr sekolah, diala org yg pertama menggoncangkan grill...aku blum duduk dah minta utk diangkat...bila diangkat, minta di 'tetek' pulak(opsss...18sx sudaa. soli maa)...agaknya sbb tu la aku tak gemuk2! Sampai skrg masih breasfeeding. Susu ibu lebih khasiat kan...tak perla..

cerita psl susu ibu, tertarik plak utk aku paparkan sedikit ilmu di sini..yg mana mungkin kita terlepas pandang.

ISU : kenapa budak2 zaman sekarang lebih nakal, lebih keras hati, lebih malas belajar, lebih kuat melawan, dan lebih cenderung ke arah perkara2 yg tdk baik...nauzubillah..

Seorg insan dlm bidang agama menyatakan, semuanya berpunca dr 'pemakanan' yg di beri kpd ank kita. Terlalu luas skop pemakanan ini. Pertama, klu sekrg, ibubapa semuanya bekerja utk memenuhi keperluan dan keselesaan hidup...klu dulu hanya lelaki yg bekerja krna itu tggjwb besar kpdanya. Wanita2 mjadi suri utk mjga mknn, pakaian...100% terjaga..bezanya skrg, apabila seharian ms dihabiskan di tempat keje, mana daya si isteri memasak sesempurna yg diharapkan. Dlm keadaan letih, penat, stress, tugas terus bersambung di rumah...Berapa ramai para ibu yg memulakan doa sblum memasak? Berapa ramai ibu berniat meminta kpda Tuhan agar apa yg dimsknya menjadi darah daging kpda zuriat spya dia mnjadi ank yg soleh dan solehah..?? Ini la yg kita semua terlepas pandang!.. .. Klu dulu, manusia terlalu patuh, akur...tidak melawan dan tidak protes...di suruh kerja 8 jam, maka 8jam la dihabiskan ditempat kejer...keje semahunya! dan itu menjadi rezeki yg halal utk keluarganya...namun pd zmn ini, disuruh kerja 8 jam, tetapkah, 8 jamkita bertungkus lumus bencari rezeki....bagaimana dgn mslh 'meng'ulor', surf internet di pejabat,singgah sana sini,duit kopi,berehat 5 minit utk merokok(masih halal ke rezeki kita itu???)...nauzubillah....sguh mencabar dunia sekarang!

Seorg ibu yg ank2 berjaya, tidak nakal, mudah dengar kata, senang menerima ilmu turut mberi petua..pun melalui 'pemakanan'..Menurutnya, sewaktu kita mbersihkan sayuran atau bahan2 utk dimasak, basuh la, cucilah sebersih2nya....katanya, klu dia m'bersihkan ikan, dia akan pastikan tiada sedikit kecacatan, semua darah2 ikan, akan dibersihkan sebersih-bersihnya...biarlah ank2 nya makan benda2 yg bersih. Klu perlu di korek darah dicelah2 tulang, korek lah...namun mampukah kita?? Hidup skrg terlalu mengejar masa..Malah di zaman ini, terlalu ramai ibubapa mbawa ank2 makan di kedai...siapa yg masak??? Kesian ank2 kita tdk merasa airtgn ibu...setiap hari merasa airtgn org Thai, yg msk tomyam..mabeles katanyer...setiap pagi merasa airtgn 'mamak' swktu srpn roti canai(mamak kah???)...bersihkan??? adakah masaknya diiringi niat dan bacaan doa...??

sememangnya sedar atau tidak,Terlalu banyak perkara yg kita terlepas pandang.. nauzubillah...Tuhanku,peliharalah semua umat Islam di dunia ini...amin..

*** aku masih igt, setiap kali azan magrib sdh menjadi kemestian kami adik beradik MESTI menutup TV. Menghormati azan...ayah akan bising dan marah klu masih ader yg menonton waktu magrib! time berita baru bukak balik. Tapi sekrg, yg aku terlepas pandang, tv kt umh ni bersiaran sentiasa....time magrib tu la ader citer kartun!!!!!..... (papa! mungkin, kita perlu lakukan suatu perubahan...jgn terlepas pandang lagi.....)

2 comments:

atty's said...

tq suzie..saling ingat mengingati..

SUZIE APAI said...

atty's~ mekasih...kita ni sentiasa alpa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...